RONALD W. EVANS VE TARİH ÖĞRETMEN TİPLERİ

San Diego State Üniversitesinden Ronald W. Evans 71 öğretmen üzerinde çalışma yaparak 5 tip tarih öğretmen tipi belirlemiştir. Bunlar;
·         Hikâye anlatan (bir analitik idealist)
·         Bilimsel tarihçi (bir analitik pozitivist)
·         Relativist-reformcu (bir analitik rölativist)
·         Kozmik (bir spekülatif, meta tarihçi)
·         Eklektik (bir ana eğilimi olmayan)

Hikâye Anlatan Tarih Öğretmeni Tipi
Hikâye anlatanlar, insanlar ve olaylar hakkındaki etkileyici ayrıntıları vurgularlar ve diğer zamanların, insanların ve yerlerin bilgisinin tarih eğitimi için en önemli gerekçeyi oluşturduğunu ifade ederler. Bu öğretmenler öğretmen anlatımının baskın olduğu öğretmen merkezli bir eğitim yürütmektedirler ve sınıfta hikâye anlatımı yaygın yöntemdir.
İçerik bilgisini vurgulamaları açısından esasicilere benzerler. Evans’a göre hikâye anlatanlar insanlar ve olaylar hakkındaki etkileyici ayrıntıları vurgularlar ve diğer zamanların, insanların ve yerlerin bilgisinin tarih eğitimi için en önemli gerekçeyi oluşturduğunu ifade ederler.
Tarih öğretmeni kültürel mirasın sınıftaki temsilcisidir. Tarihi, geçmişle gelecek arasında kurulan bir köprü olarak tanımlayan hikâye anlatan öğretmenler, kültürel mirasın öğrencilere aktarılmasına büyük önem vermektedirler.

Bilimsel Tarihçi Tarih Öğretmeni Tipi
Bilimsel tarihçiler, tarihsel sorularda açık uçlu araştırmayı ve bilimsel nesnelliği vurgularlar. Genellikle akademik disiplinden alınma karmaşık kavramları çok sık kullanırlar.

Bilimsel tarihçiler, kanıtlara kesin bir biçimde güven duyulmasını ve birinci elden kaynaklara eleştirel bir yaklaşım gösterilmesini isterler.

Rölativist-Reformcu Tarih Öğretmeni Tipi
Evans’a göre bu gruptaki öğretmenler, geçmişin günümüz sorunlarıyla olan ilişkisini vurgulamaktalar ve tarihin güncel problemleri anlamada bir arka plan bilgisi olduğunu ifade etmekteler. Bu öğretmenler genellikle, geçerli kararlar verebilmek için tarihten ders çıkarılmasını doğru buluyorlar; geçici kanunların mümkün olduğunu, geliştirilmesi gerektiğini ve kanıtlar ışığında incelenmesi gerektiğini savunuyorlar. İnsanların ve olayların benzerliklerini dile getirirken rölativistler, tarih öğrenen öğrenciler için, tarihin günümüzle ilişkisini yakalamanın en önemli husus olduğunu söylemektedirler.
Rölativistlerin en çok vurguladıkları nokta, tarih öğrencisinin şimdi ile geçmiş arasındaki ilgiyi kavramasına verdikleri önemdir. Eğitim açısından bu öğretmenler, ilerlemeci ve yeniden inşacıdır.
Şimdiye ilişkin yönelimlerinde geçmişi güncel meselelerle ilişkilendirirler ve daha iyi bir gelecek kurmak için tarihin çalışılması gerektiği fikrine sahiptirler. Hatalarımızdan öğrenmeye çalışarak ve öğrencinin topluma katılımıyla “daha iyi bir dünya” yaratmaya önem verirler.

Kozmik Tarih Öğretmeni Tipi
Kozmik tarih öğretmenleri ilahi bir kuvvete inanıyorlar ve tarihin olaylarını ilahi bir plan dâhilinde gerçekleştiğini düşünürler. Tarihin din ve ahlak sorunlarıyla yakından ilgili bulunduğu için genel olarak bilimden ve hatta öteki toplumsal bilimlerden ayrıldığı görüşünü savunurlar.
Bunlar, tarih kavramıyla tarihin anlamının ve anlamlılığının dayandığı büyük tarih üstü (meta tarih) kuvvet inancına sahiptirler. Kozmik tarih öğretmenleri diğer dünyevi güçlere de ilah ya da kader ile açıklama getirme eğilimindedirler.

Eklektik Tarih Öğretmeni Tipi
Bu öğretmenlerden her biri çeşitlilik ve öğrencinin ilgisini vurgulamıştır. Öğrencilerin ilgisini çekmek için kolay uygulanabilir bir oryantasyon yaparlar. İlk dört gruptan farklı olarak bu öğretmenlerde baskın bir eğilim yoktur. Bu öğretmenlerin tarih anlayışı ve öğretim tarzları, geçmiş yaşamları da eklektiktir.

Hikâye anlatan
Öğretmen merkezli bir öğretim stiliyle hikâyeler anlatarak öğretir.
Bilimsel tarihçi
Tarih derslerinde öğrencilerin bir tarihçi gibi çalışmaları ve bilimsel nesnelliği yakalamaları için gayret gösterir.
Rölativist-reformcu
Geçmişin ve günümüzün sosyal problemleri üzerine yansıtıcı düşünmelerini sağlamaya çalışırlar.
Kozmik
Tarihsel süreci ilah ya da kader ile açıklar ve güncel sorunların çözümlerini geçmişte ararlar.
Eklektik
Öğretimdeki ihtiyaçları dikkate alarak öğrencilerin tarihe ilgilerini çekmeye çalışırlar.

Yorumlar

  1. Play Free Netent Games, Win Millions With No Deposit
    Play free online Netent 바카라사이트 games, and 1xbet korean win millions without spending 메리트카지노 any real money. With the advent of NetEnt online slots and table games, you have all the answers

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

KIERAN EGAN VE TARİHSEL DÜŞÜNME GELİŞİMİ

LITTIEDEYKE VE HUXFORD – YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM