TANZİMAT DÖNEMİNDE TARİH ÖĞRETİMİ İLE İLGİLİ GELİŞMELER
Tanzimat döneminde eğitim ile ilgili 1846’da ‘Meclis-i
Maarif-i Umumiye ‘in kurulmuştur. Eğitim tarihimiz açısından bu kurumun önemi
şudur: Osmanlı Tarihinde eğitim işlerinden sorumlu ilk kurumdur.
Meclis-i Maarif-i Umumiye ‘in önemli gayretleriyle 1851’de
ülkemizde “ Encümen-i Daniş ” kurulmuştur. Encümen-i Daniş sergilediği bakış
açısıyla ülkemizde Tarih dersine daha bilimsel açıdan yaklaşmıştır.
On dokuzuncu yüzyılda eğitim ve öğretime daha ciddi çeki
düzen vermek amacıyla 1 Eylül 1869’da “Maarif-i Umumiye Nizamnamesi”
yayımlandı. Eğitim alanında köklü değişikliklere gidilmiştir. Maarif
Nizamnamesi memleket çapında Sıbyan, Rüştiye, İdadiye Sultani okulları,
İstanbul’da ise Darülfünun, Darülmuallimin, Darülmuallimat ve Kız Rüştiyeleri
açılmasını öngörüyordu. Maarif-i Umumiye Nizamnamesi bütün Osmanlı eğitim
sistemini çağın koşullarına uygun olacak şekilde geliştirmeyi, dönüştürmeyi
amaçlamıştır.
Maarifte kanunlaştırma hareketinin en önemli belgesi olan
Maarif – i Umumiye Nizamnamesi getirmiş olduğu yenilikler özet bir şekilde
aşağıda sıralanmıştır.
1. Modern eğitim sistemi, medrese aleyhine genişledi.
2. Talim terbiye ve tedris denilince modern eğitim
anlaşılmaya başlandı.
3. Eğitim ve öğretim dini alanla beraber dünyevi alana da
kaydırıldı.
4. Eğitim politikası, plan ve programları devlet tarafından
yazılı olarak tespit edildi.
5. kanunların tatbiki için maarif teşkilatı düzenlendi ve
genişledi.
6. okulların yapımı ve bu hususta her türlü reform
hareketinin yapılması hükümetin yetkisine bırakıldı.
1869 Maarif Nizamnamesinde dört yıllık bir Sıbyan
mekteplerinin ders programı incelendiği zaman, Osmanlı Tarihi'nde ilk defa
ilköğretim ders müfredatında Tarih' e yer verilmiştir. Buna göre, Osmanlı
Tarihi okunacak özellikle Kuruluş ve Yükseliş dönemleri üzerinde durulacaktır.
Sıbyan mekteplerinde Osmanlı Tarihi ile beraber "Tarihi Umumi"
dersinin de okunması karar verilmiştir. Tarihi Umumi dersinden kasıt Avrupa ve
özellikle Asya tarihlerini içine alacak genel dünya tarihidir. Bu dönemde
belirtilen okullarda I. sınıf hariç bütün sınıflarda Tarih bağımsız bir ders
olarak yer almıştır. Maarif-i Umumiye Nizamnamesinin ilanından önce, o günün
ilkokulları olan sıbyan mekteplerinde düzenli- programlı bir tarih öğretimi söz
konusu değildi.
Kızlara 6–10, erkeklerin 7–11 yaş arasında iptidailere devam
zorunluluğu getirilir. Ayrıca bir yerde iki okul varsa birinin kızlara ötekinin
erkeklere ayrılması kararlaştırılmıştır.
Ahmet Vefik Paşa ilk tarih ders kitabı olan Fezleke-i
Tarih-i Osmanî’yi rüştiye mekteplerinde okutulmak üzere 1867 yılında kaleme
aldı. Bu kitapta Osmanlı tarihi siyasi ve askeri hadiseleri kuruluş, büyüme, yükselme,
gerileme, bozulma ve ıslahat çağı olmak üzere altı dönem halinde incelenmiş ve
bu tasnif ilerleyen yıllarda başka tarihçilere de örnek olmuştur.
Fezleke-i Tarih-i Osmanî’nin yanı sıra Selim Sabit
Efendi’nin hazırladığı Muhtasar Tarih-i Osmanî, Süleyman Hüsnü Paşa’nın
hazırladığı Tarih-i Âlem ve Abdurrahman Şeref tarafından yazılan Tarih-i
Devlet-i Osmaniyye tarih ders kitaplarının ilk örneklerindendir.
Bu dönem ders kitaplarının ortak özelliği siyasi ve askeri
hadiseleri merkeze alan bir Osmanlı tarihi sunmaları ve padişahların saltanat
sürelerine göre bir dönemlendirme/tasnif yapmalarıdır.
Kızlar için açılan eğitim-öğretim kurumlarının temel
sıkıntısı başlangıçtan itibaren bu kurumlarda çalışacak kadın öğretmen ve
eğitici sayısının azlığıdır. Bu sebeple kadın öğretmen yetiştirebilmek için
1870’te Dârülmuallimât kurulmuştur.
Darülmuallimat binası
Yorumlar
Yorum Gönder